بعد فضح الكاتب “محمد الجارحي” للبنك التجاري الدولي.. نشطاء يدشنون “#قاطعوا_بنك_CIB

قام الكاتب الصحفي “محمد الجارحي” بكشف قصة معاناته مع البنك التجاري الدولي “CIB”  هذا بعد أن رفض البنك فتح حساب باسم “25 يناير” وهو اسم المستشفى الخيرى الذي يريد “محمد الجارحي” إنشاءه، وقد تفاعل الكثير من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي وقاموا بتدشين هاش تاج تحت مسمى #قاطعوا_بنك_CIB” .

وعلق الكثير من المغردين على موقع تويتر على كرة البنك لثورة 25 يناير وكانت هي:

‏25يناير ثورة معترف بها في العالم و الدستور الحالي  #قاطعوا_بنك_CIB، وكما عرق مغرد أخر قائلا: أنا مقاطع وسوف ألغي حسابي عندهم  #قاطعوا_بنك_CIB

وقام شادي غزالي حرب بالتعليق على المقال قائلا: “لو إدارة بنك CIB ترفض كل ما يتعلق بـ 25 يناير، يبقى من حق المؤمنين بـ 25 يناير يرفضوا التعامل معاهم” #قاطعوا_بنك_CIB .

وقد شرح “محمد الجارحي” أسباب رفض البنك فتح حساب لمستشفى 25 يناير في محافظة الشرقية بعد محاولات استمرت لشهور كثيرة، حيث ترى إدارة البنك أن 25 يناير هي مؤامرة وليست ثورة لهذا تم رفض فتح الحساب رغم ان هذا القرار مخالف للقوانين واللوائح.

وكان هذا نص المقال:

لماذا رفض بنك CIB فتح حساب لـ ?#‏مستشفى25يناير? ؟؟ ?#‏قصة_لا_تفوتك؟

تخيلوا.. قيادات البنك التجاري الدولي CIB متضايقين من 25 يناير.. حقهم وبراحتهم وحريتهم.. كل واحد حر.. لكن ما يكونش نتيجة ده إنك ترفض تفتح حساب باسم جمعية أهلية مشهرة في الشئون الاجتماعية علشان اسمها 25 يناير.

10 شهور من المعاناة ووجع القلب مع البنك التجاري الدولي علشان نفتح حساب تبرعات لمشروع مستشفى 25 يناير الخيري، والمحصلة في النهاية، اخبط دماغك في الحيط.

القصة بدأت في ديسمبر الماضي، تقدمنا بطلب ومحضر مجلس إدارة وخطاب من الشئون الاجتماعية بالموافقة على فتح حساب للجمعية لدى البنك بفرع نادي الصيد بالدقي، تم إنجاز الورقيات والتوقيعات من رئيس مجلس الإدارة وأمين الصندوق وكل الأوراق والمستندات التي طُلبت منا تم تقديمها.

بعد يومين اتصلت لمعرفة رقم الحساب، فكان الرد.. الحساب اترفض.. ليه يا فندم؟؟ معنديش أسباب .. ازاي يا فندم؟؟ أنا بأبلغ حضرتك اللي اتقالي.. طب اديني رد مكتوب؟؟ مفيش!

اتصلت بصديق معرفة يعرف مسئول في البنك علشان يرسيني ع الدور، فقالي السبب اسم الجمعية.. قيادات البنك كلهم شايفين 25 يناير مؤامرة وعلى حساباتهم الشخصية على فيس بوك بيكتبوا ده !

اتعودت أحل المشكلة وأبذل قصارى جهدي ولا أيأس، وما أحبش أشتكي إلا إذا وصلت لطريق مسدود، عملت ده في موضوع التعلية وفي القصة دي .

المهم كلمت طوب الأرض لحد ما وصلت لهشام عز العرب رئيس البنك وبعت له إيميل حكيت فيه الحكاية، وكان رد الراجل لطيف واعتذر وأعطى أوامر بحل الموضوع.

وشرحت له ان الجمعية عندها حسابات في 3 بنوك أخرى وترخيص جمع مال سار لمدة سنة واننا بنبني مشروع، ثم جاء الرد الجهنمي من الاستاذ المكلفة بحل الموضوع.. معلش اصل مفيش الجريدة الرسمية في الورق.. اتصلت وشرحت ان قرار الاشهار موجود ومفيش جمعية بتقدم جريدة رسمية في ورقياتها.. فقط قرار الإشهار ولائحة النظام الأساسي.

بعد كام أسبوع قالت آه معلش أصل اللائحة مفيهاش إنك بتبني مستشفى.. قلتلها ووزارة التضامن اللي بتوافق على اللائحة دي كاتبة في موافقة رسمية للبنك أننا بنبني مستشفى!

بعد كام أسبوع جاءت حجة جديدة، أصل احنا بنراجع قواعد البنك الداخلية لفتح الحسابات للجمعيات الأهلية وده هياخد شوية وقت، قلت وهي اللوائح دي الموظفين ما كانوش عارفين إنها بتتراجع يوم كام ،قدمنا الورق؟؟

بعد كام شهر اتصلت، وكان الرد.. لِسَّه بنراجع اللوائح بتعت البنك .. وبعت إيميل تاني لرئيس البنك وطبعا مفيش رد.. المهم أدركت إن الموضوع كده دخل في العك وصدمني بعد شوية إن جمعيات ومؤسسات أخرى أعلنت عن حسابات بنفس البنك!

بقيت مش فاهم ليه الناس دي بتعمل كده؟؟ وليه كرههم لاسم 25 يناير يخليهم يتصرفوا كده؟؟ احنا بنبني مستشفى من خلال جمعية مشهرة عندها حسابات في أكبر بنوك مصر وكل حاجة على عينك يا تاجر!

هل مطلوب ان مجلس الإدارة يكون فيه رجل أعمال ولا حد من المشاهير ولا يجيلهم تليفون من مسئول كبير علشان الحساب يتفتح في البنك التجاري الدولي؟؟ ومين بيحمي الناس دي ويخليها تستخدم سلطتها في إنها تعمل كده؟؟

هو المفروض الواحد يعمل أيه علشان الناس دي تفهم إن اللي بيعملوه ده بيكرهنا في كل حاجة؟؟ وإن اللي بنعمله ده المفروض يساعدوا فيه مش يحبطونا ويقرفونا؟؟

هنكمل وهنبني في البلد دي طول ما فينا نفس.. واللي بنعمله هيفضل عايش لأجيال وأجيال.. أجيال هتعرف وقتها إن 25 يناير دي أحسن حاجة حصلت في تاريخنا مهما كان كرهكم ليها.

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *